Onderwijs aan het woord
Hoe zorg je ervoor dat álle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, gelijke kansen krijgen? Het Rijswijks Lyceum laat zien dat een combinatie van samenwerking, maatwerk en een scherpe visie het verschil kan maken.
Het Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College (RLVVC) is een middelbare school met ongeveer 1.300 leerlingen, waarvan een groot aantal leerlingen afkomstig is uit wijken in Den Haag die door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) benoemd zijn als ‘armoedeprobleemcumulatie-gebieden’ (APC-gebieden). Volgens het CBS stond de school in 2023 bovenaan de lijst van scholen met de grootste onderwijsachterstanden in Nederland. Dit benadrukt de urgentie van de missie van de school: het verminderen van kansenongelijkheid. Rector Maarten Passet en Programmamanager Kansengelijkheid Kaat Boevé vertellen over hun aanpak die deze missie ondersteunt.
De rol van Programmamanager Kansengelijkheid
Zo coördineert het team gastlessen tijdens de introductiedagen, waarin brugklassers kennismaken met talentontwikkelingsactiviteiten zoals muziek, cultuur en sport. Ook organiseert het team coalitiedagen om plannen en doelstellingen met samenwerkingspartners zoals buurthuizen en jeugdorganisaties af te stemmen. “Wij zetten ons samen in voor de leerlingen en zorgen dat deze partners elkaar versterken,” vertelt Kaat.
Daarnaast spelen Kaat en Denise een strategische rol door de uitdagingen van de school onder de aandacht te brengen bij gemeenten en beleidsmakers. Het doel is om de school als voorbeeld te positioneren binnen het bredere maatschappelijk debat over gelijke kansen.
Een integrale aanpak
“We willen dat leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal-emotioneel groeien”
Dit concept bood in eerste instantie leerlingen de kans om vóór en na schooltijd deel te nemen aan activiteiten zoals sport, cultuur, kunst en muziekproductie. Dergelijke talentontwikkelingsactiviteiten, gecombineerd met ondersteuning en preventieve zorg, vormen inmiddels een integraal onderdeel van het curriculum. Tijdens de naschoolse activiteiten signaleren jongerenwerkers, die nauw samenwerken met het onderwijsteam, regelmatig hulpbehoeften bij leerlingen. Hierdoor kan de school snel en gericht ondersteuning bieden aan wie dat nodig heeft. Daarnaast voorziet de school in maaltijden voor leerlingen vanuit het programma Schoolmaaltijden. “Het is mooi om te zien hoe normaal het nu is dat leerlingen deelnemen aan de lunchprogramma’s,” vertelt Kaat Boevé. Wat ooit begon als een extra voorziening, is inmiddels volledig verweven in het onderwijssysteem van het Rijswijks Lyceum.
Samenwerking als sleutel tot succes

Resultaten en toekomstperspectief
Inspiratie voor andere scholen
Maarten Passet & Kaat Boevé
Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College (RLVVC)
Dit interview is onderdeel van het SKB magazine. Het magazine staat boordevol inspirerende verhalen en inzichten van iedereen die zich inzet voor gelijke kansen. Wil je een preview bekijken of het magazine direct aanvragen? Dat kan!

