Wethouder aan het woord

Wethouder Harmjan Vedder over kansengelijkheid in het onderwijs.

Hoe helpt Enschede kinderen met minder kansen vooruit?

 Hoe staat het met kansen- gelijkheid in het onderwijs in Enschede?

“Volgens onderzoek staan we in de top-3 van steden waar kinderen de minste kansen hebben. Enschede is een stad van twee snelheden. Over Enschede is veel moois te zeggen – het gaat economische goed. Wij zijn bijvoorbeeld een belangrijke toeleverancier voor de chipindustrie. Tegelijkertijd is er ook armoede. Kinderen groeien op met minder kansen. Dat is iets wat mij aan het hart gaat als wethouder, en waar ik iets aan probeer te doen.”

Wat doet de gemeente Enschede om dit aan te pakken?

“Kansengelijkheid staat hoog op onze agenda. We hebben in Enschede een tienjarenplan gemaakt. We trekken elk jaar drie miljoen uit om kinderen extra kansen te geven. Dat is zoeken in de gemeentebegroting – die staat zeer onder druk. Maar van links tot rechts is gezegd; dit gaan we doen.

Zo hebben we het mogelijk gemaakt dat 24 scholen zich bij Jeugdeducatiefonds konden aansluiten. Er zijn naschoolse programma’s gekomen. We zetten extra pedagogisch medewerkers in op de groepen 1 en 2 omdat we uit onderzoek weten dat dit een effectieve interventie is. We hebben huiskamers ingericht, waar kinderen na schooltijd terecht kunnen. Onlangs nog is er een nieuwe huiskamer geopend op een basisschool. Die zit telkens helemaal vol – met blije gezichten. Verder werken we met schoolwijkcoaches en een groeiend aantal brugfunctionarissen.

“De kracht van het onderwijs is dat je vensters kunt openzetten voor kinderen, waardoor ze een breder perspectief op de wereld krijgen.”

We maken wel scherpe keuzes in welke school we wel helpen en welke niet. We helpen de scholen waar de kansenongelijkheid het grootst is. We investeren ongelijk in gelijke kansen.”

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“We zijn een jaar geleden begonnen met het tienjarenplan. Het streven naar meer kansengelijkheid vraagt een lange adem. Je moet dit 10 jaar lang consequent doen en eigenlijk nog veel langer.

De kracht van het onderwijs is dat je vensters kunt openzetten voor kinderen, om ze andere werelden te laten zien, waardoor ze misschien worden gegrepen, en waardoor ze een breder perspectief op de wereld krijgen. Dat doen we bijvoor- beeld met de naschoolse programma’s. Kinderen komen zo in aanraking met sport en cultuur. Op die manier kunnen ze zich goed ontwikkelen. Dat is mooi om te zien.”

Wat kan er beter?

“Gemeenten krijgen te maken met forse bezuinigingen. We krijgen minder geld voor het onderwijsachterstandenbeleid en kansenongelijkheid. Dat vind ik slecht. Hebben ze in Den Haag wel door waar we mee te maken hebben? Zien ze dan niet het gevecht dat we moeten leveren om kinderen hun talenten te laten ontwikkelen? We proberen desondanks vol te houden. We kijken wat we wél kunnen doen en als ik in Den Haag ben, horen ze dat van mij.”

Hoe ziet de toekomst van kansengelijkheid in Enschede eruit?

“Laten we samen een vuist blijven maken voor de meest kwetsbare kinderen. We moeten blijven praten met schoolbesturen, verenigingen, kinderopvangorganisaties, en kijken of we allianties kunnen smeden. We moeten zorgen dat elke euro voor kansengelijkheid terecht komt op plekken waar we het verschil kunnen maken, zoals met naschoolse programma’s en extra handen in de klas.”
 

Harmjan Vedder

Wethouder Enschede