Scherm­afbeelding 2024-09-16 om 12.52.46

Nieuwe kabinet neemt kansengelijkheid niet serieus

Het nieuwe kabinet schiet ernstig tekort om een einde te maken aan kansenongelijkheid tussen kinderen en jongeren. Dit vindt het SKB, het samenwerkingsverband van 19 idealistische organisaties die zich inzetten voor gelijke kansen en burgerschapsonderwijs.  

Het kabinet publiceerde afgelopen vrijdag het nieuwe regeerprogramma. De grote uitdagingen in het onderwijs moeten met een kleinere begroting opgelost worden. De enorme bezuiniging op het onderwijs, aangekondigd in het hoofdlijnenakkoord, blijft overeind. Het nieuwe kabinet focust vooral op basisvaardigheden, het lerarentekort en veiligheid op school. Een coherente visie op kansengelijkheid ontbreekt, daarmee laat dit kabinet grote kansen liggen én vergeet het de talenten die we zo hard nodig hebben te (h)erkennen. 

“We weten al jaren wat de oorzaken van kansenongelijkheid zijn en tóch neemt het in Nederland sterk toe. Dit is onacceptabel. Het nieuwe kabinet moet meer ondernemen om de kansenkloof tussen kinderen en jongeren te dichten”, zegt Jeroen Paul Nijmeijer, directeur SKB. “Gezien de groeiende ongelijkheid in Nederland, is het onbestaanbaar dat een kabinet met bestaanszekerheid als speerpunt hier tekort schiet. Wij zijn blij met het in stand houden van de bijdrage voor schoolmaaltijden maar zijn erg geschrokken van de maatregelen rondom School en Omgeving, MDT en de brede brugklassen. Interventies waarvan we weten dat ze van toegevoegde waarde zijn voor onze kingeren en jongeren. En we weten óók dat we nóg veel meer moeten doen om kansengelijkheid voor alle kinderen en jongeren in Nederland te waarborgen. We hebben te investeren in onze kinderen en jongeren, niet bezuinigen!”


Kinderen hebben meer nodig dan alleen lezen, rekenen en schrijven om een goede basis voor de toekomst te hebben.  

Het kabinet introduceert begin volgend jaar het herstelplan kwaliteit onderwijs met als focus het verbeteren van reken-, schrijf- en leesvaardigheden. Basisvaardigheden zijn ontzettend belangrijk, maar het onderwijsveld heeft óók een opdracht om kinderen sociaal-emotionele vaardigheden bij te brengen én zich voor te bereiden op een plek in de maatschappij.

Het belang van deze opdracht zien we in het geheel niet terug in het regeerprogramma. Sterker nog; alles wat daarop van invloed is wordt gekort of verdwijnt. Een gemiste kans want uit alle onderzoeken blijkt dat kinderen en jongeren juist beter gaan leren als er voldoende aandacht is voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Er is terecht groeiende aandacht voor burgerschapsonderwijs, het is echter volstrekt irreëel te verwachten dat het behalen van de doelen voor burgerschapsonderwijs onze kinderen en jongeren voldoende goed voorbereid om kansrijk mee te draaien in de maatschappij. Zeker voor diegene die dat harder nodig hebben. Wij zien en merken iedere dag dat daar veel meer voor nodig is.  

En daarmee bereiden we onze kinderen en jongeren onvoldoende voor op de toekomst en de arbeidsmarkt. Daarvoor is, naast het ontwikkelen van de basisvaardigheden ook het ontwikkelen van persoonlijke en professionele vaardigheden voor hen, bijvoorbeeld door loopbaanoriëntatie en talentontwikkeling, cruciaal. Hoewel dit kabinet aangeeft veel belang te hechten aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt, blijkt dat onvoldoende uit de keuzes die gemaakt worden. We kunnen het niet accepteren, en ons ook niet permitteren, dat niet alle kinderen en jongeren alle kansen krijgen om hun talenten te benutten. We hebben simpelweg alle talenten in Nederland nodig. Velen krijgen deze kans van huis uit niet. Daarom hebben we ongelijk te investeren in onze kinderen en jongeren en vol in te zetten op kansengelijkheid. 


Kabinet ziet samenwerking maatschappelijk veld compleet over het hoofd 

De borden van schoolleiders en leraren zijn echter al overvol. Tel daarbij het groeiende schoolleiders en leraren tekort bij op en het is onbegrijpelijk dat dit kabinet geen duidelijke visie heeft op samenwerking met het maatschappelijk veld.  

Het is hoog tijd dat het kabinet hier meer werk van maakt. Niet alleen speelt het maatschappelijk veld een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren in de strijd voor kansengelijkheid, het kan ook een rol spelen in het verder ontzorgen van het onderwijsveld. Uiteraard met de juiste aandacht voor kwaliteit en beproefde, onderbouwde werkwijzen.

Deze week verschijnt de Miljoenennota en vinden de Algemene Politieke Beschouwingen plaats. SKB roept de coalitie op om meer moeite te doen om de kansenkloof te dichten. Daartoe zet SKB in op de volgende aanbevelingen: 

1.Erken het belang van verrijkend aanvullend onderwijs en zie toe op kwaliteit.  

In het licht van kansengelijkheid is het belangrijk dat ieder kind en jongere toegang heeft tot aanvullende educatieve onderwijsprogramma’s die aantoonbaar van toegevoegde waarde zijn. We roepen de staatssecretaris van funderend onderwijs en emancipatie daarom op om met een Nota Burgerschap en Gelijke Kansen te komen waarin uitgewerkt wordt hoe een sluitend aanbod van aanvullend onderwijs tot stand komt. In deze Nota Burgerschap en Gelijke Kansen vragen wij ook om aandacht voor het toezien op kwaliteit van aanbieders van dat verrijkend aanvullend onderwijs. Dat verdienen onze kinderen en jongeren.  

2. Investeer structureel in verrijkend aanvullend onderwijs. 

We roepen het kabinet op om voldoende en structurele financiële middelen vrij te maken voor aanvullend onderwijs, en deze middelen rechtstreeks aan de maatschappelijke organisaties over te maken. Zo voorkomen we dat scholen veel tijd kwijt zijn aan subsidieaanvragen en zorgen we dat kinderen kunnen blijven profiteren van verrijkend aanvullend onderwijs. 

3. Zet in op de ‘Gelijke Kansen Coördinator’.  

Een Gelijke Kansen Coordinator is vanuit de school verantwoordelijk voor het uitdenken, opzetten en coördineren van de samenwerking met externe partijen die zich inzetten voor kansengelijkheid. Deze persoon kan de vele uren die gaan zitten in coördinerende taken wegnemen bij de al overbelaste leraar. Juist op de scholen met de meest kwetsbare kinderen zijn de personeelstekorten het grootst en kan de Gelijke Kansen Coördinator direct een belangrijke impact hebben.  


Over SKB 

Het SKB is een samenwerkingsverband waar 19 partners aangesloten zijn en er steeds meer aansluiten. Deze organisaties verrijken al meer dan twintig jaar het onderwijs met aanvullende programma’s gericht op het verbreden van de horizon en het vergroten van de veerkracht van kinderen en jongeren. Denk daarbij aan sollicitatietrainingen, debattrainingen, talentontwikkeling, ontmoetingen met rolmodellen en ondernemerschapslessen. Onze gezamenlijke missie is gelijke kansen voor íeder kind in Nederland. Daarom bundelen wij de krachten. 


Contact met SKB? Stuur een mail naar info@skbnederland.nl of neem direct contact op met  

Jeroen Paul Nijmeijer, directeur SKB Nederland via +316-21712797