SKB start vooronderzoek naar systeemverandering door hoge verwachtingen

Binnenkort starten wij een vooronderzoek naar de vraag: “In hoeverre kunnen en willen SKB-partners bijdragen aan systeemverandering door hoge verwachtingen van leraren te stimuleren?” Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met SKB partners  Stichting Move, Follow Your Sun en expertbureau Het Leerinstituut. Het thema? de impact van hoge verwachtingen.

Waarom dit onderzoek nodig is

De kansenongelijkheid in Nederland neemt toe. Kinderen krijgen nog altijd niet dezelfde kansen, mede bepaald door hun thuissituatie, financiële achtergrond en de verwachtingen die leraren van hen hebben. SKB ziet dat veel maatschappelijke organisaties zich richten op interventies voor het kind — zoals mentorprojecten of talentenprogramma’s — maar dat echte systeemverandering alleen mogelijk is als ook het onderwijs zélf verandert.

Focus op hoge verwachtingen

Onderzoek toont aan dat hoge verwachtingen van leraren directe invloed hebben op motivatie, prestaties en zelfvertrouwen van leerlingen. Wanneer leraren geloven in het potentieel van ieder kind, maken ze het verschil. Met dit vooronderzoek wil SKB inzicht krijgen in hoe partners in het aanvullend onderwijs hieraan kunnen bijdragen, en welke scenario’s kansrijk zijn voor de toekomst. Wat zijn de werkbare elementen en in hoeverre staan SKB partners open om, binnen hun eigen opdracht, te werken aan het realiseren van hoge verwachtingen bij leraren? Is dat überhaupt mogelijk en wat is daar vervolgens voor nodig?

Samen bouwen aan gelijke kansen

Het onderzoek draagt bij aan een samenleving waarin ieder kind gelijke kansen krijgt om zijn talenten te ontwikkelen en toe te passen. Daar hebben we het systeem voor te veranderen, niet de kinderen. Laten we samen bouwen aan een toekomst vol gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren in Nederland.

Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Dioraphte Fonds.