Van straatarm tot steenrijk
Nederland is een rijk land. Toch leven ook hier mensen in armoede. Hoe zit dat?
In WHY Stories thema Arm & rijk, ontwikkeld door Creathlon in samenwerking met SKB, verkennen leerlingen dit vraagstuk aan de hand van herkenbare verhalen. In dit artikel geven we een inkijkje in één van de lessen uit het magazine: Van straatarm tot steenrijk. In dit artikel lichten de bijbehorende story ‘Is Kevin… arm?’ uit en laten zien hoe deze wordt ingezet om kansengelijkheid en armoede bespreekbaar te maken in de klas.
Is Kevin... arm?
Amir en Kevin werken een paar keer per week samen aan hun huiswerk, bij Amir thuis. Als ze samen zijn, lukt het beter om zich niet door hun telefoon te laten afleiden, en bovendien is Amir goed in wiskunde en Kevin in talen – zo kunnen ze elkaar goed helpen. Dat gaat al een hele tijd zo, als Amir ineens aan Kevin vraagt: ‘Zullen we overmorgen eens naar jouw huis gaan?’ Kevin kijkt een beetje geschrokken en mompelt dat dat niet zo goed uitkomt, omdat zijn broertjes en zusjes de hele tijd herrie maken. ‘Maar dan gaan we toch gewoon op jouw kamer zitten?’ vraagt Amir. Kevin kijkt Amir niet aan en zijn stem klinkt ineens scherp. ‘Ik heb helemaal geen eigen kamer. Mijn huiswerk maak ik meestal in de keuken. Snap je nu dat ik liever hier kom?’ Het is even stil. Amir begrijpt ineens waarom Kevin op zo’n oude, irritant trage laptop werkt en awkward grapjes maakt over zijn bejaarde telefoon. En dat hij laatst ineens ziek was op de dag van het schoolfeest, zou dat…? ‘Eh… sorry,’ zegt Amir. Kevin haalt zijn schouders op. ‘Geeft niet. Kom op, we moeten Engels nog afmaken.’ Maar Amir is er met zijn hoofd niet meer bij. Is Kevin… arm?
Nederland is een rijk land. Veel mensen hebben het goed, sommige zijn rijk. Maar er zijn ook mensen die in armoede leven. Hoe is die verdeling in Nederland? Wanneer ben je eigenlijk arm en wanneer rijk? Kun je dat aan de bankrekening zien? En is rijk willen worden een goed idee?
Armoede? In Nederland?
Veel mensen kunnen zich maar moeilijk voorstellen dat er in een land als Nederland arme mensen zijn. Ze staan er al helemaal niet bij stil dat dat mensen kunnen zijn die zij kennen. Mensen die zelf arm zijn, weten maar al te goed wat het betekent om niet genoeg geld te hebben. Maar meestal hebben ze het daar liever niet over, net als Kevin in de story.
Onder of boven de grens
Wanneer ben je in Nederland arm? Om dat te bepalen, hebben drie or- ganisaties die cijfers over Nederland en de Nederlanders verzamelen, een armoedegrens vastgesteld. Dat is het bedrag dat je minimaal nodig hebt om rond te kunnen komen. Als je minder dan dat bedrag binnenkrijgt, zit je onder de armoedegrens en ben je dus arm. Dan houd je na het beta- len van je vaste lasten, zoals de huur en de energierekening, te weinig over voor eten en drinken, kleding en andere dingen die je echt nodig hebt.
Het huishoud boekje
Om niet arm te zijn, heb je meer nodig dan eten en drinken, een dak boven je hoofd en een kachel die brandt. Je moet ook de dingen kunnen betalen die noodzakelijk zijn om mee te doen in de samenleving, zoals een internetabonnement. Je hebt ook een beetje spaargeld nodig om niet direct in de problemen te komen als bijvoorbeeld de wasmachine stukgaat. Dan kan je die tenminste vervangen. Hoeveel euro’s je elke maand moet hebben om te kunnen betalen wat je écht nodig hebt, hangt af van je situatie. Als je alleen woont, heb je minder kosten dan met een gezin. Zijn er in een gezin twee ouders die geld verdienen, dan komt er (meestal) meer geld binnen dan bij een alleenstaande moeder of vader. Is het huis waar je in woont goed geïsoleerd, dan ben je minder geld kwijt aan gas en elektriciteit dan in een oud, tochtig huis.
Ieder zijn eigen armoedegrens
Een baan en toch arm
Arm of rijk: het maakt uit waar je woont
Van alle Nederlanders is ruim 3 procent arm. In de grote steden ligt dat percentage een stuk hoger dan in kleinere plaatsen.
Rijkdomsgrens?
Cijfers zeggen natuurlijk wel wat, maar lang niet alles. Ze laten globaal zien hoe het probleem van armoede eruitziet, maar kunnen niet bepalen wie er precies arm zijn en wie niet. Waar de armoedegrens ligt, hangt
af van de manier waarop armoede gemeten wordt. En die armoedegrens kan ook verschuiven. Als het gaat om rijkdom, bestaat er helemaal geen grens. Noem je iemand rijk, dan vergelijk je diegene met jezelf of met anderen.
10 procent
Rijk worden: doel of middel?
Greed is good!
armoedegrens: het bedrag dat je minimaal nodig hebt om te kunnen rondkomen; als je daaronder zit, ben je ‘officieel’ arm
negatief vermogen: schulden
netto: wat je aan inkomen overhoudt als je belasting hebt betaald
neoliberalisme: stroming die vindt dat een samenleving het rijkst wordt als mensen en bedrijven zo veel mogelijk met elkaar concurreren en er zo min mogelijk regels van de overheid zijn
toeslagen: extra geld van de overheid om te helpen met kosten, zoals huur of zorg
uitkering: geld dat je van de overheid krijgt als je geen werk hebt of ziek bent
verborgen armoede: mensen die in armoede leven, maar niet bekend zijn bij gemeenten en geen gebruik maken van bestaande armoedevoorzieningen
vermogen: alle bezittingen van mensen, zoals een koophuis, een bedrijf, spaargeld en beleggingen
welvaart: hoe goed mensen in een land leven, vooral als het gaat om geld
Benieuwd naar de volledige les, inclusief vormgeving en opdrachten?
Bekijk hier de preview van WHY Stories thema Arm & Rijk en ontdek hoe de les Van straatarm tot steenrijk er in zijn geheel uitziet!
Voor de ontwikkeling van het themanummer Arm & Rijk sloegen Creathlon en SKB Nederland de handen ineen
Met dit magazine brengen Creathlon en SKB Nederland dit maatschappelijke thema onder de aandacht van middelbare scholieren. Kansengelijkheid is immers een thema dat álle leerlingen raakt: zowel degenen die in de toekomst een kans verdienen, als degenen die later een kans kunnen geven.
In WHY Stories worden maatschappelijke thema’s door middel van verhalen gekoppeld aan de leefwereld van jongeren. De methode combineert burgerschap, filosofie, levensbeschouwing en persoonlijke ontwikkeling en maakt complexe onderwerpen toegankelijk en bespreekbaar in de klas. Meer informatie over de WHY-methode is te vinden op hun website.